Umelec sa pokúša znovu vytvoriť Máriinu tvár pomocou Turínskeho plátna a umelej inteligencie

Umelec Átila Soares da Costa Filho pretvoril vzhľad Panny Márie na základe Turínskeho plátna a práce počítačového grafika Raya Downinga. 

Ako v skutočnosti vyzerala Panna Mária? Existuje nespočetné množstvo jej vyobrazení v priebehu storočí, ale o žiadnom z nich nie je isté, že presne vystihuje jej fyzický vzhľad, aký mala počas svojho pozemského života. Dokonca aj keď sa zjavila vizionárom – napríklad v Guadalupe, Lurdoch alebo Fatime – jej vzhľad sa akoby prispôsoboval miestu a času. Hlavnou konštantou vo všetkých prípadoch je, že je vždy krásna.

Brazílsky umelec Átila Soares da Costa Filho chcel odpovedať na túto otázku a pokúsil sa zreprodukovať primeranú podobu Panny Márie pomocou Turínskeho plátna a počítačových nástrojov, ako je umelá inteligencia a digitálna úprava fotografií.

Turínske plátno ako vzor

Začal Turínskym plátnom z logického dôvodu: Ježiš bol pravý Boh, ale aj pravý človek, narodený z Panny Márie mocou Ducha Svätého. Každý syn sa do istej miery podobá na svoju matku a zdá sa, že Ježiš nie je výnimkou.

Umelec teda usúdil, že môže postupovať od jediného „fotografického“ obrazu Ježiša, ktorý máme, a to od obrazu na plátne, k Máriinej podobe. Tento obraz nám však ukazuje Ježiša zdeformovaného utrpením a smrťou. Potreboval obraz Ježiša za života.

Ray Downing je počítačový grafik, ktorý vytvoril presne takýto dizajn. Spracoval a upravil údaje z plátna a vytvoril 3D obrázky Ježiša, ako mohol vyzerať ako dospelý človek. Jeho práca sa stala inšpiráciou pre ďalších umelcov, aby vytvorili vlastné stvárnenia.

Používanie špičkových nástrojov

Átila povedal pre Aleteia (online katolícka spravodajská a informačná webová stránka) v roku 2021:

„Downingove výsledky sa považujú za najautentickejšie a najlepšie akceptované spomedzi všetkých doterajších pokusov. Na základe tejto tváre som vykonal rôzne experimenty so softvérom umelej inteligencie a špičkovými konvolučnými neurónovými sieťami na zmenu pohlavia. Potom som použil ďalšie programy na úpravy tváre a nakoniec niekoľko ručných umeleckých retuší z mojej strany, aby som lepšie definoval etnickú a antropologicky ženskú fyziognómiu z Palestíny spred 2 000 rokov.“

Takto vytvoril obraz Márie ako dospelej osoby, ale chcel tiež ukázať, ako mohla vyzerať ako dospievajúca. Opäť použil metódy umelej inteligencie, aby pomohol znížiť vek obrazu tak, aby Mária vyzerala keď porodila Ježiša.

Na portréte dospievajúceho dievčaťa sa Mária usmieva v „nádhere mladosti, ktorá je obrazom šťastia a očakávaní, prísľubov a nádeje pre jej život, ktorý sa práve začína a ešte viac, keď zistí, že bude matkou Mesiáša“.

Starší portrét má „silný, ale slávnostný vzhľad; žena, ktorá je dramaticky oddaná svojmu poslaniu a obeti, ktorú priniesol jej Vykupiteľ a syn“. Jej tvár odráža „slávu, ale aj smútok a úplné sebaobetovanie,“ vysvetlil umelec.

Umelec sa pokúša znovu vytvoriť Máriinu tvár pomocou Turínskeho plátna a umelej inteligencie 1
Umelec sa pokúša znovu vytvoriť Máriinu tvár pomocou Turínskeho plátna a umelej inteligencie 2

Druhá, reálnejšia verzia

Po viac ako dvoch rokoch od zverejnenia výsledkov prvého experimentu, boli kľúčové obrazy, ktoré vznikli – Mária ako dospievajúce dievča a dospelá žena – vytvorené nanovo s väčším realizmom a detailmi.

„V roku 2021, keď som ešte pracoval na prvých snímkach, som už uvažoval o tom, že experiment posuniem na hyperrealistickú úroveň. Mal som na to k dispozícii širokú škálu technických prostriedkov. Keď som sa v tom čase rozhodol vytvoriť tváre v umeleckorealistickom štýle, už som vedel, že ďalším krokom bude tento,“ vysvetľuje Átila Soares.

Výskumníkova práca priniesla nasledujúce výsledky, ktoré sa stali široko zdieľanými, keď v roku 2021 zverejnil prvé obrázky a v roku 2024 opäť nové verzie.

Jeho prvé snímky podporil jeden z najrenomovanejších svetových sindonológov (tí ktorí skúmajú Turínske plátno), výskumník a lektor Barrie M. Schwortz, oficiálny dokumentujúci fotograf projektu výskumu Turínskeho plátna.

Od roku 2021 sú snímky súčasťou archívu Oddelenia pre štúdium Fatimskej svätyne v Portugalsku. Rekonštrukcie boli s láskou a nadšením prijaté aj vo svete.

Zdroj: Artist attempts to recreate Mary’s face using Shroud and AI (aleteia.org)

Z angl. originálu preložila Jesika Senderáková

2% Z DANE PRE SLOVENSKÝ DOHOVOR ZA RODINU ❤️🙏🙏 Aj vďaka Vašim 2% pre Vás môžeme naďalej tvoriť bohatý duchovný program, nepretržité RUŽENCOVÉ reťaze, zaujímavé online relácie, články, dokumenty a ešte omnoho viac 🙏🙏🙏 ĎAKUJEME VÁM ❤️ Viac info ako poukázať 2% Z DANE pre Slovenský dohovor za rodinu nájdete tu: https://slovenskydohovorzarodinu.sk/2-z-dane-pre-slovensky-dohovor-za-rodinu/

⏩Aplikáciu Slovenského dohovoru pre každého kresťana katolíka si stiahnete TU:
▶ (Android) https://play.google.com/store/apps/dev?id=6226579243063354869
▶ (iPhone): https://apps.apple.com/sk/app/marianet/id6474481190?l=sk

Umelec sa pokúša znovu vytvoriť Máriinu tvár pomocou Turínskeho plátna a umelej inteligencie 3
Umelec sa pokúša znovu vytvoriť Máriinu tvár pomocou Turínskeho plátna a umelej inteligencie 4
Umelec sa pokúša znovu vytvoriť Máriinu tvár pomocou Turínskeho plátna a umelej inteligencie 5

Páčia sa Vám naše príspevky? Podporte nás!

Ďakujeme!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Organizujeme pre Vás:

Prihlásiť sa

Odber noviniek

Prihláste sa na odber noviniek

Podporte nás!

Vďaka vašim darom a príspevkom napredujeme.

SK36 0200 0000 0043 3785 0551

Podporte nás
Podporte nás