Kto si ešte nekopol do Kuffu, prihláste sa u súdruha Žinčicu

Marian Kuffa je kazateľom podobenstiev. Každé podobenstvo vyvolá prirodzene zo svojej podstaty diskusiu. Tá nie je zlá. Žiadať od podobenstva presnosť, je ako žiadať od Van Gogha fotografiu slnečnice. V princípe upozorňuje na to, čomu by sme sa mali vyhnúť. Čo nemôžeme „rešpektovať“ pri dosahovaní dobrých cieľov. Teší ma, že aj organizátori piatkových pochodov, ktorí majú politické ciele, reagujú na tieto výhrady a že sa dištancujú od nenávistných a prízemných plagátov a výrokov. Ono je to naozaj ťažké vo veľkom dave udržať emócie a lásku. Hnev však má úlohu informovať, nie ponižovať a ničiť. Keď ničí, zabíja. Tak som to pochopil ja.

Postoj  aj Denník N  priniesli reakcie viacerých kresťanov, ktorí kritizovali Mariana Kuffu za jeho spomenutie piatkových protestných zhromaždení a výhrad k nim.

Pripomeniem aj tie časti Kuffovho podobenstva, ktoré kritici necitujú: „Aj na pochode za slušné Slovensko sú dobrí ľudia.“ Osobne dodám, že takých ľudí vidím aj medzi organizátormi – napríklad o Veronike Brunckovej môžem povedať  len to najlepšie. Obdivujem jej láskavú a otvorenú povahu, jej ochotu podieľať sa na dobrých veciach, a to hovorím z osobnej skúsenosti s inými projektami. Samozrejme, keď sa Vám iní z organizátorov, či rečníkov vyhrážali  a nazývali Vás b—-ntami z Tvrdošína, ktorí mlátia svoje ženy (Havran), zverejňujú o nás roky negatívne články  (Prostredník) určite rozmýšľate, čo tým myslia, keď hovoria „slušnosť“.

Mnohí nezabudnú pochváliť dielo Kuffu, ktoré mu Boh dal síl urobiť, ale potom v kritike skĺznu späť do svojho zabehnutého obmedzeného politického videnia sveta. Marian Kuffa povedal: „Ježiš nebol politický mesiáš. Ľudia však čakali politického mesiáša.“ Dostali Ježiša a ohrnuli nos.

Neohŕňajú teraz nos mnohí kresťania nad ružencom a Máriou? Nad jednoduchou zbožnosťou a vytrvalosťou vo viere. Nie? Koľkí boli na piatkových modlitbových pochodoch? Praktické odmietnutie sa prejavuje rovnako ako v podobenstve, v ktorom boli mnohí pozvaní na svadbu. Koľkí prišli? Nájdi si aj desať dôvodov. Faktom ostáva, že si neprišiel. Možno práve preto, lebo tvoj rebríček hodnôt nemá správne poradie.

Jožko Majchrák píše, že Kuffa vníma všetko cez prizmu kultúrnej vojny. Myslím, že je to hlbšie.  Kuffa vníma ľudí a ich postoje cez boj Boha a diabla o dušu človeka, ide až za smrť. Vysvetlím. Ak Vás niekto okradne je to zlé. Ak Vás manžel/ka podvedie je to zlé. Ak niekto duševne zmrzačí moje deti pornom, sexuálnym tréningom alebo ich povzbudzuje, že si môžu zmeniť pohlavie, či rod, je to zlé. Podľa toho, čo považujete za najhoršie sa líši Váš rebríček hodnôt. Podľa skutočného, nie fiktívneho poradia hodnôt vo vašom rebríčku si vyberáte svoje vlastné boje a energiu, ktorú do nich vkladáte.

Jožko Majchrák píše, že  existuje veľa vecí (fungujúce súdy, polícia), na ktorých sa s liberálnymi progresivistami zhodneme. Na veciach, ktoré pomenoval sa však zhodneme nielen s nimi, ale aj s voličmi Smeru a ostatných strán. Diabol je ukrytý v detailoch. Protesty si dali za cieľ pád vlády a predčasné voľby, či naposledy dôveryhodnú vládu. Ciele legitímne, politické a tiež procesné a subjektívne. Rovnako je legitímna otázka, čo potom? Fungujúce súdy si inak predstavuje Lucia Žitňanská a inak napríklad Vladimír Palko (ja osobne sa stotožňujem s víziou Vladimíra Palka, že súdy nemajú oprávnenie v Ústave či zákonoch nachádzať nové práva, ale majú prihliadať na význam, ktorý mal ten, kto ich prijímal. Zmeny Ústavy sa majú diať v parlamente.)  Po páde vlády prirodzene končí obdobie „sľúbili sme si lásku“ z protestov. Rozdajte pomyselné šípky LGBTI aktivistom, potratárskym organizáciám a kresťanom a povedzte im, že majú hodiť šípku do terča „slušné Slovensko“. Nájdete šípky v rovnakom terči? Bojím sa, že nie. Ostane tu preto jedno veľké riziko. Kresťanom sa vyčíta spájanie sa s pravicovými extrémistami. Nebude sa nám v budúcnosti rovnako vyčítať spájanie sa s ľavicovými extrémistami?  Osobne by som nechcel  byť nikdy v jednom zozname s organizáciami, ktoré presadzujú zabíjanie nenarodených detí ako právo.

Marian Kuffa povedal: Nechceme posúvať politické spektrum doľava, alebo doprava, ale všetkých hore k Bohu.

Mnohí kresťania sú frustrovaní z politickej scény. Čo môžeme v tejto situácii ako kresťania urobiť? Vráťme sa k diskusii o konkrétnych veciach a staneme sa soľou zeme a svetlom sveta. Ako kresťania predstavme spoločnosti svoj rebríček hodnôt zostavený od najdôležitejšieho po najmenej dôležité a potom sa môžeme baviť aj o tom, ako si predstavujeme prácu sudcu a jeho limity. Je tridsiate výročie Sviečkovej manifestácie, jednej z najvýznamnejších udalostí minulého storočia na Slovensku. Páči sa mi praktickosť kresťanov v 1988 roku a inšpirovali sme sa nimi. Po tridsiatich rokoch odovzdáme novej vláde nové požiadavky, ktoré presadzujú dobro pre katolíkov, kresťanov a celú spoločnosť. Výzvu môžete podpísať aj vy.

Otec biskup Haľko spomenul na včerajšom zhromaždení Za život v Bratislave zaujímavú vec.  Málokto vie, že v čase modlitby ruženca na sviečkovej manifestácii v roku 1988 sa modlili celý čas ľudia na Kalvárii v Bratislave pri lurdskej jaskyni za demonštrujúcich. Demonštrujúci a modliaci sa mali stálu modlitbovú podporu na tomto mieste pri Márii. Veríme, že Boh ani nám hriešnikom neodmieta prosby, ktoré nám slúžia na dobro.  O to skôr neodmietne prosby Márie svojej matky. Verím, že túto krajinu spoločne posunieme  ku skutočnej láske a spravodlivosti.

Anton Chromík

PS: Akcie vyvolali však aj celkom zaujímavé reakcie. Vladimír Palko priniesol ako vždy brilantnú úvahu na polemiku a úsmevný literárny počin Juraja Macka presiahol konkrétnu tému a mal by sa dobre čítať aj po rokoch. Autorovi odporúčam zmeniť meno hlavného antihrdinu a napísať knihu v štýle C. S. Lewisa. Má na to.  Nech mu to Jožko Majchrák odpustí.