Najsvätejšie Srdce Ježišovo ničí kacírstvo

Prečo v dnešnej dobe katolíci slávia Slávnosť Najsvätejšieho Srdca Ježišovho? Božskému Srdcu Ježišovmu je dokonca zasvätený aj celý mesiac jún. Veď nemáme sviatky venované žiadnym iným orgánom Ježišovho tela. Neexistuje napríklad žiadna “Slávnosť Ježišovho ramena” na počesť jeho krstov a uzdravení. Tak prečo by sme mali mať sviatok jeho srdca? 

Z biblického hľadiska je srdce “naším skrytým stredom”. Sväté písmo sa o srdci zmieňuje viac ako tisíckrát. Ako uvádza Katechizmus, v súvislosti s modlitbou (2562 – 63) najväčším prikázaním Zákona je “milovať Pána, svojho Boha, celým svojím srdcom, celou svojou dušou, celou svojou mysľou a celou svojou silou” (Dt 6, 5; Mk 12, 30). Keď teda hovoríme o Najsvätejšom Srdci, máme na mysli Ježišovu osobu, jeho ľudskosť a jeho lásku k Otcovi a k nám, čo Dikastérium pre náuku viery (DNV) nazýva jeho “nekonečnou božsko-ľudskou láskou k Otcovi a k bratom”. Obraz Najsvätejšieho Srdca osobitným spôsobom zachytáva moment, v ktorom sa táto láska vyliala za nás na kríži, keď jeden z vojakov mu kopijou prebodol bok a hneď vyšla krv a voda (Jn 19, 34).

Ako uvádza DNV, úctu k Najsvätejšiemu Srdcu nájdeme v celom stredoveku, ale z osobnej úcty sa stáva liturgický sviatok, čo je v nemalej miere reakciou na herézu jansenizmu. Podľa slov pápeža Pia XI. bol “sviatok Najsvätejšieho Srdca Ježišovho ustanovený v čase, keď ľudí trápila smutná a pochmúrna prísnosť jansenizmu, ktorá ochladila ich srdcia a uzavrela ich pred Božou láskou a nádejou na spásu”.

Najsvätejšie Srdce Ježišovo ničí kacírstvo 1

Čo teda bola jansenistická heréza a ako na ňu odpovedalo Najsvätejšie Srdce?

Hoci sa niekedy jansenistická heréza nespravodlivo zjednodušuje, existovali tri konkrétne črty tejto herézy, ktoré nechtiac spôsobili katastrofálne následky. Prvým bolo dvojité predurčenie, že Boh jedných určil do neba a druhých do pekla bez ohľadu na zásluhy. Ako uvádza Leszek Kołakowski vo svojej knihe “Boh nám nič nedlhuje”, jansenistická teológia tvrdila, že Boh niektorým ľuďom dáva milosti potrebné na spásu a iným ich odopiera (str. 31 – 35). Výsledkom tejto myšlienky by bolo, že niektorí ľudia idú do pekla a nemôžu s tým nič urobiť. Nie sú spasení, a to nie preto, že by odmietali Božie predsavzatia, ale jednoducho preto, že ich Boh nechce spasiť.

Druhým znakom je nedokonalá ľútosť, niekedy známa ako kajúcnosť. Zjednodušene povedané: Ak sa odvrátim od svojho hriechu zo strachu z pekla, a nie z lásky k Bohu, je to dosť dobré na to, aby mi bolo odpustené? Katechizmus (1453) objasňuje, že: “nedokonalá ľútosť sama osebe nedosiahne síce odpustenie ťažkých hriechov, ale pripravuje na jeho dosiahnutie vo sviatosti pokánia.” Aj nedokonalá ľútosť však stačí na získanie rozhrešenia prostredníctvom sviatosti pokánia, pretože nedokonalá ľútosť sa môže zdokonaliť prostredníctvom sviatostných milostí plynúcich zo spovednice. Jansenisti však učili opak, že aj na platnú sviatostnú spoveď potrebuje kajúcnik dokonalú ľútosť. Ba čo viac, jansenistickí kňazi “bežne odopierali rozhrešenie v presvedčení, že len málo kajúcnikov prejavilo dostatočnú presnosť a primeranú ľútosť”.

Po tretie, keďže len málo ľudí sa mohlo spoľahnúť na dokonalú ľútosť, jansenisti varovali pred častým prijímaním svätého prijímania v mylnej snahe vyhnúť sa škandálu nehodného prijímania.

Aký bol kombinovaný účinok týchto troch učení? Obyčajní katolíci pochybovali o Božej láske, pochybovali o tom, či im boli odpustené hriechy, dokonca aj po spovedi. Mnohí sa zo strachu  vyhýbali prijímaniu Kristovho tela a krvi, čím sa pripravovali o sviatostné milosti. Výsledný pohľad na Boha bol tak skreslený. Ako neskôr povedal Pius XI., “Boha nebolo potrebné milovať ako otca, ale skôr sa ho báť ako neúprosného sudcu”.

To je dôležitý poznatok. Nejde len o to, že jansenizmus sa mýlil v detailoch predurčenia, ľútosti alebo prijímania sviatostí. Ide o to, že jansenizmus sa mýlil v Bohu, a to zásadným spôsobom, v ktorom sa mnohí z nás mýlia aj dnes.

podporte nás sdzr

Možno je teda len vhodné, že to bol sám Boh, kto uviedol veci na pravú mieru. Kým viacerí pápeži sedemnásteho a osemnásteho storočia sa márne pokúšali potlačiť jansenizmus, Ježiš zasiahol nečakaným spôsobom, a to prostredníctvom niekoľkých zjavení francúzskej mníške Margarete Márii Alacoque (1647 – 1690). V poslednom a najznámejšom z týchto zjavení jej Ježiš ukázal svoje srdce a povedal

 „Pozri, toto Srdce, ktoré tak veľmi milovalo ľudí, nešetrilo sa, ba aj samé seba strávilo, len aby ukázalo svoju lásku. Namiesto vďačnosti sa mu však za odplatu od veľmi mnohých dostáva – nevďak prejavujúci sa neúctou, svätokrádežami, chladom a pohŕdaním voči mne v Eucharistii. Ale najviac ma bolí to, že takto konajú aj srdcia, ktoré mi boli zasvätené. Preto od teba žiadam, aby prvý piatok po oktáve slávnosti Božieho Tela bol ustanovený ako zvláštna slávnosť, aby sa v ten deň uctievalo moje Srdce slávnostným odprosovaním a aby v ten deň ľudia pristupovali k sv. prijímaniu s tým úmyslom, aby sa vynahradili nesčíselné zneuctenia, ktorých mu dostalo po ten čas, čo bolo vystavené na oltári. Sľubujem ti, že moje Srdce sa otvorí a hojne obdarí svojou božskou Láskou tých, ktorí ho budú týmto spôsobom uctievať.“

Z teologického hľadiska je to náprava, ktorú jansenizmus potreboval. Ježiš nepopieral nič z toho, čo jansenizmus správne chápal. Hriech uráža Boha, a práve mnohí z nás sa zdajú byť Bohu ľahostajní, kedy s touto ľahkosťou môžeme skĺznuť do nevďačnosti voči Bohu. Ale namiesto toho, aby to vyjadril v pojmoch Božieho hnevu, Ježiš to predstavuje ako tragédiu neopätovanej lásky. To znamená, že hriešnici sa takto správajú nie preto, že by im Boh odopieral milosti, ale preto, že nedokážu oceniť hĺbku a šírku Božej lásky k nim. Ježiš videl ten istý problém ako jansenisti, ale odpovedal naň s otvorenou náručou a otvoreným srdcom.

Veľkým problémom pri viere v Božiu lásku a milosrdenstvo je jednoducho prijať to, že Boh je zásadne iný. Je ťažké prijať myšlienku, že nestvorený a nemenný Boh vesmíru má k nám osobnú lásku. A tak nám Ježiš pripomína, že má ľudské srdce a s ním aj celú škálu ľudských citov. Napriek tomu je plne božský, ako aj plne ľudský. Naša úcta teda nie je len k srdcu, ale k Najsvätejšiemu Srdcu. Ježiš má zároveň plnú skúsenosť s ľudskými emóciami a dokonalú víziu božskej prozreteľnosti.

Pius XI. ilustruje dôsledky tohto božsko-ľudského spojenia v krásnej úvahe o Ježišovi v Getsemanskej záhrade. Na jednej strane poukazuje na to, že predovšetkým “aj pre naše hriechy, ktoré boli ešte v budúcnosti, ale boli predvídané”, sa Kristova duša stala “veľmi smutnou až na smrť” (Mt 26, 38). Inými slovami, to, čo Krista ťažilo, nebol v prvom rade hroziaci tieň kríža, ale ťarcha našich hriechov.

Táto myšlienka má však aj šťastný dôsledok, a to vtedy keď čítame, že “sa mu zjavil anjel z neba, ktorý ho posilňoval”, treba to chápať aj tak, že Kristus predvídal naše skutky odprosovania Najsvätejšieho Srdca, aby “jeho srdce utláčané únavou a bolesťou našlo útechu”. A tak na záver pápež konštatuje, že “aj teraz môžeme a máme podivuhodným, ale pravdivým spôsobom utešovať to Najsvätejšie Srdce, ktoré je neustále zraňované hriechmi nevďačných ľudí”.

Toto je úžasný a povznášajúci pohľad. Prísľubom Najsvätejšieho Srdca je, že naše dnešné konanie je späté s Kristovou skúsenosťou v Getsemanskej záhrade, teda že mu svojimi hriechmi buď pridávame ďalšie bremeno, alebo mu svojimi skutkami lásky a pokánia poskytujeme ďalšiu útechu. A práve preto Pius XI. povzbudzoval, aby “sviatok Najsvätejšieho Srdca bol pre celú Cirkev sviatkom svätého súperenia o pokánie a prosby”, v ktorom sa vo veľkom počte ponáhľame “k úpätiu oltára, aby sme sa pod závojom sviatosti poklonili Vykupiteľovi sveta” a vyliali mu svoje srdce.

Zdroj: The Sacred Heart Kills Heresy | Catholic Answers Magazine

Z anglického originálu preložila: Jesika Senderáková

Počas zjavení sv. Margite Márii Alacoque Pán Ježiš prosil tiež o tzv. Svätú hodinku – zmiernu adoráciu s Ježišom v getsemanskej záhrade. Vykonáva sa vždy vnoci zo štvrtka na piatok. Viac si môžete prečítať tu: Štvrtok 13.6. – Svätá hodinka – domáca nočná adorácia (slovenskydohovorzarodinu.sk)

Prosil tiež o zmierne prijímania vždy na 1. Piatok v mesiaci – u nás známe ako prvopiatkové pobožnosti. Prečítať si o nich môžete viac tu: Najsvätejšie a najláskavejšie Srdce Ježišovo (prvopiatková pobožnosť) – Slovenský dohovor za rodinu (slovenskydohovorzarodinu.sk)

Viac sa dozviete aj v našich nových publikáciách:

NAJNOVŠIU KNIHU O SV. MAXIMILIÁNOVI M. KOLBE – SVEDOK BEZHRANIČNEJ LÁSKY, ako aj iné knihy a predmety, ktoré máme v ponuke SI MÔŽETE ZAOBSTARAŤ NA ADRESE: sdzr2023@gmail.com

VYDALI SME PRE VÁS 2 NOVÉ BROŽÚRY, V KTORÝCH NÁJDETE POSTUP, AKO INTRONIZOVAŤ BOŽSKÉ SRDCE JEŽIŠOVO A NEPOŠKVRNENÉ SRDCE PANNY MÁRIE V RODINÁCH:

V BROŽÚRE KRAĽUJ NÁM KRISTE, NÁJDETE PÔVOD ÚCTY KU KRISTOVI KRÁĽOVI, SPOLU S VYSVETLENÍM OD ROZALIE CELAKOWNY, SKRZE KTORÚ PÁN JEŽIŠ PROSÍ O INTRONIZÁCIU A TIEŽ MODLITBY KU KRISTOVI KRÁĽOVI. V BROŽÚRE ODPROSUJÚCE POBOŽNOSTI SA DOČÍTATE, ČO TO JE POKÁNIE A PREČO JE DÔLEŽITÉ ODPROSOVAŤ. NÁJDETE TAM POPIS ÚCTY K BOŽSKÉMU SRDCU, KTORÁ SPOČÍVA V SVÄTEJ HODINKE, PRVOPIATKOVEJ POBOŽNOSTI A NEPOŠKVRNENÉMU SRDCU PANNY MÁRIE – KONANIU TZV. FATIMSKÝCH SOBÔT. NÁJDETE TAM TIEŽ HLBOKÝ TEXT ROZJÍMANIA K POBOŽNOSTI SVÄTEJ HODINKY. Objednať si ich môžete na adrese: sdzr2023@gmail.com

Najsvätejšie Srdce Ježišovo ničí kacírstvo 2

Podporte aktuálne projekty – KLIKNI TU: pripravujeme pre Vás

2% Z DANE PRE SLOVENSKÝ DOHOVOR ZA RODINU ❤️🙏🙏 Aj vďaka Vašim 2% pre Vás môžeme naďalej tvoriť bohatý duchovný program, nepretržité RUŽENCOVÉ reťaze, zaujímavé online relácie, články, dokumenty a ešte omnoho viac 🙏🙏🙏 ĎAKUJEME VÁM ❤️ Viac info ako poukázať 2% Z DANE pre Slovenský dohovor za rodinu nájdete tu: https://slovenskydohovorzarodinu.sk/2-z-dane-pre-slovensky-dohovor-za-rodinu/

Zastávame tradičné hodnoty v súlade s učením Katolíckej Cirkvi. Hlavnou snahou Slovenského dohovoru za rodinu je šíriť Eucharistickú a mariánsku úctu. Organizujeme modlitbové akcie na národnej aj medzinárodnej úrovni, RUŽENCOVÉ A PÔSTNE reťaze, NonStop modlitby svätého RUŽENCA naživo, pravidelné ONLINE RELÁCIE so zaujímavými hosťami na rôzne duchovné témy, denné modlitby NAŽIVO S KŇAZOM – svätý ruženec, zasvätenie, modlitby za uzdravenie a oslobodenie s kňažským požehnaním, ŽIVÉ PRENOSY z pútnických miest a ADORÁCIE. Zaoberáme sa MARIÁNSKYMI ZJAVENIAMI, DUCHOVNÝM ROZLIŠOVANÍM a životopismi svätých. Prinášame denne zaujímavé ČLÁNKY a aktuality zo Slovenska aj zo sveta. ĎAKUJEME, ŽE SA S NAMI MODLÍTE, SLEDUJETE NÁS A PODPORUJETE NÁS.

Páčia sa Vám naše príspevky? Podporte nás!

Ďakujeme!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Organizujeme pre Vás:

Prihlásiť sa

Odber noviniek

Prihláste sa na odber noviniek

Podporte nás!

Vďaka vašim darom a príspevkom napredujeme.

SK36 0200 0000 0043 3785 0551

Podporte nás
Podporte nás