Spracované z prednášky Dominik Chmielewski: Panna Mária a Eucharistia 4. časť
Božie Slovo je tým najlepším liekom na všetky problémy. Liek, z ktorého sa číta na každej svätej omši, liek, ktorý máme doma častokrát odložený a zaprášený v poličke. Samotné Evanjelium má moc uzdravovať. Ako nám Panna Mária môže pomôcť s prijatím Božieho Slova? Prečo sú hriechy zanedbania dobra také závažné? Kvôli čomu by sme sa mali prestať ľutovať?
Hriech môžeme spáchať myšlienkami, slovami, skutkami i zanedbaním dobrého. Svätí a mystici, ktorí mali kontakt s dušami z očistca, hovoria, že najťažší očistec je práve za hriechy zanedbania dobra. Keď viem, že môžem spraviť nejaké dobro, ale mne sa nechce. Z lenivosti, či egoizmu nevykonám dobro. Boh nám počas dňa dáva množstvo príležitostí, aby sme činili dobré skutky. Avšak nám sa nechce. A ide o maličkosti typu:
Vidím smutného človeka, tak sa na neho usmejem, objímem ho, opýtam sa ho ako sa má.
Moja suseda žije sama, zomiera samotou a tak nebudem pozerať seriály, ale pozvem ju na kávu a porozprávam sa s ňou.
Jednoduché veci. Čo by som dal za to, keby sme obdržali takú milosť citlivosti srdca, aby sme ľahostajne neobišli žiadneho človeka. Aby sme sa započúvali do svojho srdca, v ktorom nám Duch Svätý chce dať milosť vykonania dobrého skutku, ktorý pripravil pre nás ešte pred stvorením sveta. V konečnom dôsledku to nie my konáme dobrý skutok, ale Duch Svätý v nás. My sa len napájame na Boží projekt, ktorý naprojektoval pre nás na konkrétny deň konkrétny dobrý skutok. Záleží od toho, ako veľmi sme všímaví, aby sme to videli a vykonali.
Veľa ľudí prežíva ťažké chvíle a utrpenie vo svojom živote a ja im veľmi dobre rozumiem. Ale najhoršie je uzavrieť sa do seba. Ľútosť nad sebou samým je neuveriteľnou taktikou zlého ducha, aby nás uzavrel v našej bolesti a utrpení. Hlavne vtedy prestaň pozerať na seba. Nesústreď sa na seba, ale povedz: ,,Duchu Svätý, komu môžem pomôcť obyčajným úsmevom alebo rozhovorom?“ Poobzeraj sa dookola a nájdi niekoho, komu môžeš poslúžiť myšlienkami, slovami, skutkami. Vtedy je démon odzbrojený. Najlepším liekom ako vyjsť zo svojej bolesti, je hľadanie príležitostí ako môžem pomôcť inému človeku.
Možno mojím zanedbaním dobrého, už dávno Pán chcel mať Božie kráľovstvo v mojom dome, v mojej rodine, v mojom manželstve. Ale mne sa nechcelo budovať toto Božie kráľovstvo. Radšej som sa sústredil na svoju bolesť a utrpenie, akoby som otvoril oči a rozlieval milosrdenstvo na tých, ktorým je ešte ťažšie ako mne. Za toto všetko by som mal odprosiť Boha v tom krátkom akte pokánia na každej svätej omši, kým vypoviem formulku. Je potrebné si to doma dopredu pripraviť spytovaním svedomia, idúc hoci aj z domu do kostola, preanalyzovať si spolu s Duchom Svätým, za čo chcem dnes odprosiť Boha celým srdcom. Musím prosiť Ducha Svätého o dar kajúceho srdca, aby som v úplnej ľútosti vypovedal tých 20 sekúnd: ,,Pane, zmiluj sa nado mnou, aby to nebolo znovu len niečo vyslovené mojimi ústami, ale aby aj moje srdce bolo pripravené. Pane, ja skutočne ľutujem celým srdcom, ľutujem tak, akoby to bola posledná svätá omša v mojom živote, akoby som mal po tejto svätej omši zomrieť.“
Liturgia slova
Pred liturgiou slova zaznejú slová: „Sláva, Bohu na výsostiach…“ Nádherný film, ktorý nám premieta Duch Svätý v našom srdci, ale tento film je skutočnosťou. Po pokání a ponížení sa pred Pánom, nás On vyvyšuje.
“Kto sa však bude povyšovať, bude ponížený, a kto sa poníži, bude povýšený.” (Mt 23:12)
Pretože ak sa niekto sám vyvyšuje, Pán ho rýchlo poníži. Našou úlohou v duchovnom živote je neustále ponižovanie sa, aby nás vyvyšoval On a nie my sami seba.
V tom “Sláva, Bohu na výsostiach“ sme prenesení pred trón Baránka. Preto všetci stojíme. Bolo by pekné, keby sme všetci mali vyzdvihnuté ruky, pretože s kajúcim srdcom stojíme pred trónom Baránka po obmytí hriechu Jeho krvou. S vierou sa na Neho pozeráme. Okolo nás sú všetci anjeli a svätí, naši patróni, cherubíni, serafíni – všetci zahľadení na trón Baránka a spoločne chválime Svätú trojicu. Toto je “Sláva, Bohu na výsostiach“. Potom všetci zídeme na zem z tej Hory Tábor a Pán k nám začína hovoriť cez svoje Slovo.
Božie slovo má moc liečiť
Keby sa ťa kňaz opýtal: ,,Povedz mi jednu vetu, ktorú si si zapamätal z prvého čítania, z Evanjelia alebo zo Žalmu. A povedz mi, čo si včera čítal na internete?“ Iste by si skôr odpovedal na druhú otázku. Prečo je to tak, že si bez problému zapamätáme celé správy, ktoré sme čítali na internete, ale nie sme schopní si zapamätať jednu vetu zo Svätého Písma? Boh ku nám hovorí svoje Slovo, ktoré my počúvame “jedným uchom dnu a druhým von.“ Satan má moc kradnúť nám Božie Slovo, pretože Božie Slovo má moc liečiť. Má moc liečiť z každej našej choroby, či duchovnej, fyzickej alebo emocionálnej. Ľudia, ktorí boli chorí na nediagnostikovateľné choroby, prichádzali ku mne s prosbou o modlitbu. Ja som sľúbil modlitbu, avšak vždy pod jednou podmienkou: Každý deň čítať Evanjelium pomaly, s premýšľaním, reflexívne a so slovami: ,Ježišu, ty si sľúbil, že tvoje Slovo má moc uzdravenia. Chcem ostávať v tvojom Slove a ty ma uzdravuj. Tí ľudia sa uzdravovali z najťažších chorôb. Liekom bolo čítanie Božieho Slova.
Dnes, keď máme problémy so zdravotníctvom, tak niekedy čakáme aj mesiac na to, aby nás začali liečiť, lieky sú drahé. Boh nám dáva liek, častokrát zaprášený na našej poličke. Liek, ktorý máme na každej svätej omši a ktorý jedným uchom vpúšťame a druhým hneď vypúšťame. Kňaz po prečítaní Evanjelia, pobozká to Evanjelium a povie: ,,Nech slová Evanjelia zhladia naše previnenia.“ Evanjelium má moc hladiť naše hriechy. Nedivme sa, že satan má moc kradnúť toto Slovo a spraví všetko, aby nám ho ukradol. Preto pred Evanjeliom konáme trojitý exorcizmus: Znak kríža na čele, na ústach a na hrudi. Exorcizujem svoje myšlienky, svoje ústa a svoje srdce, aby Slovo Božie vošlo s celou mocou do môjho procesu myslenia, hovorenia a prežívania srdcom. Ale keď to má fungovať, musí to byť konané vedome aktom viery. Ak je to len mechanické gesto, nič nám to nedá, pretože konáme úkony, ktoré nemajú význam. Jedine to, čoho sme si vedomí, môže zmeniť náš život. Jedine to, čo si uvedomujeme, môžeme prežiť celým srdcom. Ak niečo robíme bezzmyselne, nemáme šancu to prežiť celým srdcom.
Panna Mária neustále rozmýšľala nad všetkými Ježišovými slovami, preto nám Ona najviac môže pomôcť s prijatím Božieho Slova. Pretože Ona to robila stále. Mária nerozmýšľala sústavne nad tým, aký je Jej muž hrozný: možno prišiel neskoro z dielne, neupratal po sebe, možno niekoho má. Nebola nepokojná. Mária sa týmto vôbec nezapodievala. Faktom je, že mala muža v celej histórii sveta, ktorý bol svätý a mohol sa stať ženíchom Nevesty. Musel byť úžasný, on aj je úžasný. Ale Mária sa nezaoberala ničím. Nemala strach, neuvažovala nad niekoho skutkami. Ona vo svojom srdci neustále uvažovala nad slovami Pána Ježiša. Učme sa to od Nej a prosme, aby nás naučila neustále uvažovať nad Slovom Ježiša.
Božie slovo, ktoré podáva kňaz, by malo mať moc zachraňovať duše z pekla
Prosím vás, aby ste sa mimoriadnym spôsobom modlili za kňazov, ktorí vám budú ohlasovať Božie Slovo. Poviem vám úprimne, my v seminári sa učíme, ako hovoriť kázeň. Ale nenaučili nás, že Boh chce zachrániť srdcia ľudí od zatratenia mocou hlásaného Slova. Keby nás od počiatku v seminári učili, že naša kázeň má vytrhnúť niekoho z otroctva satana a vrhnúť ho do neba, ako inak by vyzerala príprava kňaza na ohlasovanie Slova. A tak máme celú armádu hypnotizérov, anestéziológov, majstrov v uspávaní iných. Preto sa musíme modliť za prebudenie kňazov, o uvedomenie si, že moc hlásaného Slova je im daná v dare kňazstva preto, aby vytrhli ľudí z pazúrov démona a privádzali ich do náručia Otca. Modlite sa za pomazanie Duchom Svätým pre vašich kňazov.
Pamätám si, že som bol na duchovných cvičeniach, ktoré boli vedené sestrou Briege McKenna a raz povedala slová, ktoré som si veľmi dobre zapamätal: ,,Otče, každú nedeľu máš 15 minút na to, aby ľudia vstali z mŕtvych. Ako ten čas využívaš?“ Nejde o to, žeby sa ľudia dobre cítili, ale aby vstávali z mŕtvych, aby boli Božím Slovom vytrhnutí z pazúrov démona. Isteže toto všetko je darom Ducha Svätého, ale modlite sa za to pre vašich kňazov.
Po kázni prichádza čas obetovania darov.
,,Kňaz je niečo tak nesmierne, že keby to on sám pochopil, zomrel by.“ sv. Ján Mária Vianney
Ako naplno prežiť bohoslužbu obety
V prvých storočiach Cirkvi, tí, ktorí neboli pripravení na ďalšiu časť svätej omše, odchádzali od stola Slova a vracali sa domov. Až po zasvätení sa mohli zúčastniť druhej časti svätej omše, ktorá sa začína obetovaním darov. Neuveriteľne dôležitý moment, ktorý keď premeškáme, tiež môžeme vstať a odísť z kostola.
Kňaz (lektor, miništrant) rozkladá na oltári kalich a medzi ambónou liturgie Slova a prechodom k oltáru sú 3 sekundy. Ale v tom momente musíme vykonať neuveriteľne dôležitú vec: Kňaz berie kalich s paténou a obetuje to Otcovi, o chvíľu nalieva víno a trochu vody a tiež to obetuje Nebeskému Otcovi. Víno vliate vcelku a trocha vody znamená moje spojenie s obetou Ježiša. Ježiš sa celý oddá Otcovi a o chvíľu na oltári zomrie na kríži, dá svoj život za každého z nás, aj za tie úmysly, s ktorými sme prišli na svätú omšu. Ja chcem tiež priložiť svoju obetu a kvapka vody je moja obeta spojená s obetou Ježiša. A čo viac, Ježiš pozerá na mňa – kňaza a hovorí: ,,Kňaz Dominik, ty máš seba tiež vložiť v obetu. Si pripravený zložiť obetu svojho života, aby deti obdržali to, o čo prosia na svätej omši?“ Obeta má bolieť, mám trpieť za tých, ktorých vôbec nepoznám. Musím prosiť, aby som dostal lásku milovať tých, ktorých nepoznám. Mama, otec, možno sa modlíš za uzdravenie svojho dieťaťa, čo zložíš v obetu, aby si obdržal/a to, o čo prosíš? Obeta nie je niečo, čo dávam z prebytku, obeta musí bolieť. Muž, možno sa ti rúca manželstvo, čo zložíš v obetu, aby Pán mohol prísť s milosťou uzdravenia tvojho manželstva? Vlož v obetu to, čo ťa bude niečo stáť, čo ťa zabolí. Žena, možno máš problém budovať vzťah so svojím mužom. Tvojou obetou možno bude, že celý týždeň mu nebudeš hovoriť, aký je zlý. Konkrétne obety môžu byť veľmi malé, stačí, keď si nepozrieme x-tú časť seriálu. Malé obety, ktoré dávame na oltár v kalichu a paténe. A túto obetu si treba pripraviť dopredu.
Kňaz neskôr od oltára povie: ,,Modlite sa, aby moju i vašu obetu prijal Boh.“ Ale ak si nič nezložil v obetu, tak čo má prijať Boh Otec Všemohúci? V tom momente by sme správne mali vstať, ukloniť sa a odísť. Svätá omša sa pre nás končí, už sa iba prizeráme tomu, čo sa bude diať. Eucharistia vyžaduje prípravu už doma. Treba ju pripraviť dopredu, pretože jedine vtedy má moc premeniť naše srdce. Hoci na svätú omšu pôjdeme až zajtra, avšak predtým ako pôjdeme spať, si prečítajme Evanjelium, ktoré sa bude čítať ďalší deň a žime týmto Slovom celý deň. Aké by to bolo pekné, keby sme zaspávali s tým posledným slovom, ktoré čítame. Nie SMS od známeho, nie články z internetu, ale Slovo Božie. Možno sa ráno nezobudíme a chceli by sme zomrieť s poslednou informáciou, kto čo niekde spravil? Či by si chcel zaspať a zomrieť so Slovom Božím vo svojom srdci? Prosím vás, majte pri posteli Sväté Písmo a zaspávajte s Božím Slovom, aby to bolo posledné slovo pri zatváraní vašich očí. Z celého srdca prosme o milosť prípravy na každú svätú omšu. Nech už nie sú sväté omše, na ktoré sa nepripravíme, alebo na ktoré meškáme.
„Eucharistia, tak ako Máriin chválospev, je predovšetkým chválou a vzdávaním vďaky. Presne toto je eucharistický postoj. Eucharistia je nám daná, aby sa náš život, tak ako Máriin, celý stal Magnifikatom.“ sv. Ján Pavol II.
Spracovala: Dominika Knapová