Najstaršia mariánska modlitba, ktorá sa uchovala v písomnej podobe je z roku 250 a je napísaná v starovekej gréčtine! V roku 1917 získala Knižnica Johna Rylanda v Manchestri, v Anglicku egyptské papyrusy s textom napísaným v starovekej gréčtine (v ktorej boli napísané evanjeliá). Modlitba pradepodobne pochádza z koptskej vianočnej liturgie (možno z vianočných vešperov), hoci tento fragment môže byť tiež súkromnou kópiou modlitby pre osobné použitie.
Na papyruse je napísané:
ΠΟ ΕΥCΠΑ ΚΑΤΑΦΕ ΘΕΟΤΟΚΕΤ ΙΚΕCΙΑCΜΗΠΑ ΕΙΔΗCΕΜΠΕΡΙCTAC AΛΛΕΚΚΙΝΔΥΝΟΥ…ΡΥCΑΙΗΜΑC MONH…HEΥΛΟΓ
Doslovná latinská verzia znie:
Sub tuam misericordiam confugimus,Dei Genitrix! Nostras deprecationes ne des-picias in necessitatibus sed a perditione salva nos sola pura, sola benedicta.
A v slovenčine:
Pod tvoje milosrdenstvo sa utiekame, Bohorodička! Našimi modlitbami neopovrhuj v potrebách, ale od nebezpečenstva vysloboď nás, ty jediná čistá, ty jediná požehnaná.
Modlitba sa nazvala „Sub Tuum Praesidium“ (Pod tvoju ochranu) a predpokladá sa, že o niekoľko storočí predišla modlitbu Zdravas Mária. Je to úpenlivá prosba kresťanskej komunity k Panne Márii na nebezpečných miestach a bezpochyby, vzývanie v kontexte prenasledovania (za cisára Valeriána alebo Décia).
Prvý pozoruhodný bod spočíva v tom, že egyptské kresťanské spoločenstvo sa obracia priamo na Máriu a žiada ju o ochranu. Kresťania si uvedomovali, že Panna je blízko ich utrpenia, a výslovne ju žiadali o pomoc, čím uznali moc jej príhovoru. Tri podstatné teologické pravdy sú tu obdivuhodne spojené:
1. Špeciálne vyvolenie Márie Bohom („jediná požehnaná“)
2. Večné panenstvo Márie („jediná čistá“)
3. Božské materstvo („Matka Božia“)
Mária je tu označená za Bohorodičku v priebehu tretieho storočia, teda 200 rokov predtým, ako Nestorius poprel Pannu Máriu ako Bohorodičku, čo bolo na koncile v Efeze v roku 431 vyhlásené za herézu. Treba si teda uvedomiť, že pojem Bohorodička (Teotokos alebo Dei Genitrix) nie je vynálezom 5. storočia. Počas 4. storočia bol tento výraz už populárny v oblasti Alexandrie (Svätý Alexander Alexandrijský, Svätý Atanázius, svätý Serapion z Thmuis, Didymus Slepý), ako aj v Arábii (Titus z Bostry), v Palestíne (Eusébius z Cézary, svätý Cyril z Jeruzalema), Kapadócia (svätý Bazil z Cézarey, Gregor Naziánsky, Severian z Gabaly) a dokonca aj medzi ariánmi (Asterius sofista). Dôstojné je velebiť teba, Bohorodička, vždy blažená a nepoškvrnená Matka nášho Boha!
Prevzaté zo stránky Tradičná katolícka ženskosť. Ďakujeme! Zdroj: newliturgicalmovement.org
Comments are closed.