Vladyka Milan Chautur odpovedá

vladyka milan chautur

ODPOVEĎ VLADYKU MILANA CHAUTURA – Telo, duša a duch dnešného sveta

Sláva Isusu Christu! Preosvietený vladyka, už toľko krát ste múdrym slovom usmernili cestu nejedného veriaceho, či blúdiaceho človeka. Rozsievate tak ako rozsievač v Ježišovom podobenstve, nehľadiac na bonitu pôdy, za čo Vám ďakujem a vyprosujem veľa Božích milostí a síl aj naďalej slúžiť Bohu i ľuďom. Nedá mi však, vzhľadom aj na posledné z Vašich odpovedí, nezamyslieť sa nad obmedzeným pohľadom súčasného človeka na kňazstvo, jeho úlohu a hodnotu, ktorú človeku PONÚKA. Zvýrazňujem preto ponúka, lebo tak ako Boh ani kňaz svoju službu nikomu nevnucuje ako svetské inštitúcie. Nevystavuje reklamy, neponúka akcie na tovary a služby ako supermarkety a pod. A práve v tom vidím zásadný problém mnohých z nás, ktorí si neuvedomujeme rozdiel Božieho a svetského, a pritom ich bezprestania zlučujeme do jedného. Preto si dovolím malé polemizovanie o hodnote tela, duše a ducha dnešného človeka. V prvom rade sa staráme o zovňajšok, paradoxne aj ked je na povrchu je nám najbližšie, môžeme sa vidieť a hodnotiť, porovnávať s ostatnými a chceme byť prirodzene lepší, krajší a tak neváhame sa dennodenne o seba starať. Je to pre nás už rutina, samozrejmosť ísť ku kadernikovi, na manikúru, pedikúru, viacerí sme využívali určite benefity dentálnej hygieničky, navštevujeme masérov, fyzioterapeutov, fitnesa tréneri a výživový poradcovia nás sprevádzajú na ceste k zdravšiemu a krajšiemu telu. Aká je cena za krásu tela? 35€/pol hodina masáže? 40€dentálna hygiena? A čo nový účes? 20, 30, 50€ sme ochotní bez problemov zaplatiť za to že vyzeráme a tým aj sa citime lepšie, krajšie. Ale to je len telo, poďme ďalej na dušu. Tu tiež využívame možnosti rôznych terapeutov, v prípade potreby, psychyckej nepohody, čoraz viac nás pravidelne navštevuje psychológov, alebo máme svojich osobných guru, zaplatíme si za lekcie jógy, mentálnej hygieny a koľko? Ceny sú rôzne 20, 30, 40€? Možno aj viac neviem, no poďme ďalej k duchovnému zdraviu a kráse. Kto z nás sa tak ako o telo, dušu stará o svojho ducha? Pričom je našou najvnútornejšou podstatou je nám najvzdialenejšia často úplne prehliadaná súčasť. Spoveď či duchovný rozhovor odkladáme niekedy mesiace aj roky a je nám zatažko nájsť si čas a prísť do chrámu na liturgiu či iné slávenia. A čo sa týka ceny…je horibilná suma a opovážlivosť kňaza pýtať od veriacich trápnych 10€. Smiešna suma v porovnaní so všetkými výdavkami na krásu a zdravie nášho tela alebo mysle a pritom Duch preniká všetky podstaty našej bytosti, tak ako sa uľaví na tele ak je myseľ pokojná a vyrovnaná po sedení u psychológa tak kňaz obetuje liturgiu, svoj čas, seba, pre nás v liturgii alebo svätej spovedi či iných službách, ktoré liečia ducha, dušu i telo zároveň. A tu je nám veľa dať 10€??? Smiešne a hlúpe jednanie takého človeka, ktorý by „predal Krista“ a s ním aj seba, svoj večný život, možnosť prijať eucharistiu čo i len na jeden deň, týždeň nie to ešte mesiac alebo rok „za 30 strieborných ako Juháš Krista“. Pričom 30 strieborných bola vtedy cena poľa… koľko by dnes stálo takéto pole? Aká je cena večného života? Alebo ešte inak…Vyberiem sa na dobrý obed do dobrej reštaurácie, kde ma obsluhuje milá, usmievavá, ochotná čašníčka. Dobre sa najem, pochutím si na lahodnom jedle a pri platení zaokrúhlim cenu nahor o cca 2€. Veď je to nič v porovnaní s tým, ake skvelé jedlo to bolo, ako dobre som sa cítil. Dal som teda sprepitné, je to normálne, niekedy vyslovene žiadané, bez toho by to bolo neslušné… A to je pokrm tela….a čo sa deje v chráme? Kňaz premieňa chlieb a víno na telo a krv Krista, tsjomstvo nepochopiteľné a úžasné, no tak veľké že Bohužiaľ až nám na míle vzdialené a preto…. čo robíme? Prijímame eucharistiu ale ako? Uvedomujeme si jej hodnotu? Uvedomujeme si vzácnosť toho privilégiá, že môžeme byť prítomní pri tomto tajomstve? A pritom kňaz je akoby tou čašníčkou, ktorá nám prináša pokrm….pre večný život. Čo ak by sme aj jemu dali také normálne, slušné sprepitné za to že nám poslúžil?? Co ak by ame sa odvďačili za svätú spoveď rovnako ako terapeutovi, mentorovi, trénerovi či kaderníkovi? V tom prípade by mala akú cenu svätá spoveď, pri ktorej sa nám kňaz venuje 5, 10, 15 minút? Akú cenu by mala svätá liturgia obetovaná za naše duchovné, duševné a telesné zdravie? 40€? 50€? ….toto sa môže zdať niekomu čudné, zvláštne takéto prirovnanie svetského a duchovného, Božieho, ale podvedome to robíme všetci. Porovnávame, hľadáme lepšie a lacnejšie, kvalitnejšie za menej peňazí….akcie na každom kroku a pritom si neuvedomujeme že večný život, ktorý nám ponúka Kristus je tou najväčšou hodnotou. Nech toto moje zamyslenie nie je na pohoršenie ale na zamyslenie a povzbudenie, na zmenu ktorá je tak potrebná vo vnímaní kňazstva a jeho hodnoty. Nech je to výzvou pre nás všetkých k tomu, aby sme zmenili svoj postoj šetrenia v duchovnom živote a prispeli aspoň tak ako čašníčke sprepitným, aj kňazovi za jeho službu…ak sa niekto stotožní s mojou úvahou, dajte to prosím najavo tým, že dáte 2€ pri najbližšej príležitosti svojmu kňazovi za to že vás pri svätej liturgii obslúžil ako pri najslávnostnejšej večeri v tej najvychýrenejšej reštaurácii predjedlom Božieho slova v evanjeliu, druhým chodom v Božom slove a povzbudení v homílii a hlavným jedlom, svätou eucharistiou, Kristovým telom a krvou.

Keďže tu nešlo o žiadnu otázku na mňa, predkladám to, ako píšete k zamysleniu iným. Keďže pre kňaza a jeho rodinu, je ten dar od veriaceho aj súčasťou rodinného rozpočtu, ktorý popri minimálnej mzde je doplnený ochotou veriacich. O to viac, že miesto pobytu, vzdialenosť od školy a lekára si on nevyberá, ale stará sa aj o budovu chrámu a fary, ktorá nieje jeho vlastníctvom. Pracovný čas je pre neho určený potrebou veriacich počas celého dňa i noci.

Zdroj: https://www.facebook.com/100075759645304/posts/611056238096359/?rdid=UTglvfO7VUJMWkb8

ODPOVEĎ VLADYKU MILANA CHAUTURA – Fatimská sobota – DEÉSIS. január 2025

Medzi najstaršie ikony kresťanského východu i západu patrí ikona „deésis“- prosba, s Kristom uprostred. Po Ježišovom boku z jednej aj z druhej strany k nemu vzpínajú ruky Mária i sv.Ján Krstiteľ. Obaja sú prosebníkmi eschatologických čias, ktorí sa obracajú k večnému Sudcovi a zároveň vyzývajú ľudí k pokániu. Táto ikona je pre nás aktuálnou práve v túto Fatimskú sobotu pred sviatkom Bohozjavenia. Bezprostredne pred verejným vystúpením Ježiša, v pustatine na Jordáne zaznel hlas sv. Jána Krstiteľa: „Robte pokánie, lebo sa priblížilo Nebeské kráľovstvo“/Mt3,1-11/. V poslednej dobe rovnako, ale pri súkromných zjaveniach, vystupuje Panna Mária s tou istou požiadavkou, ako vo Fatime:“Pokánie, pokánie, pokánie! “ Toto jej trojité zvolanie naznačuje zvýraznenie toho, čo dnes svet najviac potrebuje. Ľudia pod dojmom ťažkých skutočností tejto doby žijú v istom nevyslovenom napätí. Či to azda už znamená blízky koniec sveta…? Veď vidíme, ako sa istá časť ľudí ženie do vojny a slovne podporuje všetko, čo vedie k zabíjaniu a zapojeniu zničujúcich zbraní do vojny. Akoby si títo veľkí „pomstitelia“ neuvedomovali, že žijeme na jednej „lodi“ a použitie týchto zbraní by znamenalo koniec ĺudskej existencie na zemi. Len ako sa dá vysvetliť tým, ktorým pomsta je vážnejšia než život to, že aj oni sú v ohrození…? Dalo by sa to len zmenou ich rozmýšľania, teda pokánim /gr. metanóia/. Pokánie je však milosť, pre ktorú by mal byť človek vnútorne disponovaný. Keď však človek nežije s Bohom, ako môže dosiahnuť Božiu milosť?! Najhoršie na tom je to, že aj veriaci ľudia si to neuvedomujú a tak sa pridávajú práve k tým, ktorí o mieri nechcú vážne hovoriť, iba o pomste a svojich predstavách. Preto sa Mária vo Fatime nástojčivo obracia na tých veriacich, ktorí k nej ešte s vierou prichádzajú a veľmi prosí – robte pokánie, lebo už nevládzem udržať trestajúcu ruku svojho Syna. Pred sebou máme sviatok, ktorý východná cirkev považuje za veľmi významný, lebo v ňom sa nám trojosobný Boh zjavuje a zvýrazňuje Krista: „Toto je môj milovaný Syn…“ /Mt3,17/. Poslúchať Krista znamená odmietnuť tých ľudí, ktorí hovoria proti Kristovi a jeho zákonu lásky i odpustenia. A títo ľudia sú dnes už veľmi viditeľní, lebo provokácie k nenávisti na uliciach sú všetkým zreteľné. Najhoršie je to, že mnohí aj kresťania to nechcú chápať a sledujú len vonkajšie dianie bez vnútorných súvislosti. Preto aj nám sv.Ján Krstiteľ hrozí slovami dnešného evanjelia: „Sekera je už priložená na korene stromov“ /Lk3,9/. Nenazdávajte sa, že si môžete povedať – ešte to nieje tak zlé, alebo veď to tí druhí sú zlí… Lebo ako sv. Ján Krstiteľ hovorí: „Boh môže aj z týchto kameňov vzbudiť Abrahámovi deti…“/Mt3,9/ Tak, ako Ježiš vyriekol svoje „Beda vám… pokrytci, lebo čistíte čašu a misu zvonka, ale vnútri ste plní lúpeže a nečistoty“ /Mt23,25/, tak môže vyriecť svoje „beda“ nad každým, kto sa pokrytecký chce skrývať za chyby iných a za svoje sebecké ciele. Preto zvlášť dnes treba byť obozretnými v tom, čo sa prieči Božiemu zákonu lásky a dať si pozor na ľudí, ktorí s Kristom nechcú mať nič spoločné a všetko robia proti Božím prikázaniam. Na toto nás zvlášť upozorňuje Presvätá Bohorodička v zmysle slov evanjelia: „A pretože sa rozmnoží neprávosť, v mnohých vychladne láska“ /Mt24,12/. A kde najviac vidieť tú neprávosť, ktorá ničí lásku, ak nie v popieraní človeka ako muža a ženy v ich manželskej láske, ak nie v nenávisti, ktorá produkuje násilie a vojny…? Dnes si pred týmto nik nemôže zatvárať očí, lebo toto je viditeľné a nik sa nemôže vyhovárať, že za to nemôže, ak sa zaraďuje do skupiny tých ľudí, ktorí toto kričia a propagujú. Veľmi zlé je to, že liberáli o svojich protikresťanských postojoch hovoria otvorene a kresťania nehovoria nič, len mĺčky pritakávajú a tak sa stávajú spoluvinníkmi toho, čo sa dnes deje. Namiesto toho, aby s pápežom volali „nie vojne“ starajú sa o posielanie zbraní a podpory, ktorá ide na zabíjanie. Namiesto toho, aby si rodičia deti uchránili pred zlými vplyvmi, tešia sa z ich „ilúzorných“ úspechov v tzv.modernosti. Preto nie div, že ľudstvo dnes žije v napätí a strachu, lebo moc peňazí a lži zaľahla na svet médií a zdeptaných ľudí. Nedá sa nikomu povedať, že sa v tom nevyzná, lebo je nad slnko jasnejšie, že tí, ktorí volajú po zmene nie svojej, ale iných, nechcú robiť pokánie. Zmena, či metanóia, ktorá je pravdivým pokánim sa nezameriava na iných, ale na vlastné nedostatky a chyby, aj keď musí riešiť to, čo treba riešiť. Ak teda vidíme nadávky a vyhrážky s tým, že ktosi chce na inom zmenu, je to istotne podvod a pokrytectvo – my takto nesmieme konať, lebo „takých postihne prísnejší súd“/Lk20,47/. Pri takomto súde nám ťažko pomôžu aj zopnuté ruky „deésis“ sv. Jána Krstiteľa a Presvätej Bohorodičky. Obráťme sa dnes s nimi v úprimnej modlitbe na Krista- Sudcu, aby nás nezatratil s tými, ktorí zabúdajú na Boha a jeho zákon. +Milan

„SLÁVA ISUSU CHRISTU!“

Zdroj: https://www.facebook.com/100075759645304/posts/611734431361873/?rdid=AIlnrHDRNvhWCRwJ

AJ TAKTO MÔŽEŠ EVANJELIZOVAŤ – KVALITNÉ MIKINY A TRIČKÁ S POTLAČOU NÁJDEŠ TU: Oblečenie – Slovenský dohovor za rodinu

Vladyka Milan Chautur odpovedá 1

Podporte aktuálne projekty – KLIKNI TU: pripravujeme pre Vás

Páčia sa Vám naše príspevky? Podporte nás!

Ďakujeme!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Organizujeme pre Vás:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podporte nás!

Vďaka vašim darom a príspevkom napredujeme.

SK36 0200 0000 0043 3785 0551

Podporte nás
Podporte nás