Temné rytmy: prečo techno hudba nie je len zábava

techno party hudba sdzr unsplash

Techno. Pre mnohých je to len hudba — únik od reality, pulzujúca energia, nepretržitý rytmus, ktorý spája ľudí v tme klubu. No za touto fasádou extázy a svetelných efektov sa často skrýva svet, ktorý má málo spoločné s umením a oveľa viac s experimentom na ľudskej duši.

Od zvuku k manipulácii vedomia

Rozhovory s ľuďmi, ktorí techno scénu zažili zvnútra, odhaľujú, že nejde iba o hudobný štýl. Techno je v istom zmysle laboratórium – miesto, kde sa testuje, ako možno pomocou rytmu, svetla a technológie ovplyvniť psychiku človeka.

„Techno nie je len hudba – je to forma duchovného experimentu, v ktorom sa manipuluje s energiou a vedomím človeka. Svetlá, rytmus a vibrácie sú používané ako prostriedok na otvorenie mysle – nie však k Bohu, ale k iným silám.“

Dokumentarista Lech Dokowicz, ktorý v deväťdesiatych rokoch pracoval s poprednými menami nemeckej techno scény, spomína, že už vtedy sa experimentovalo s kombináciou hudby, svetelných frekvencií a drog, aby sa dosiahol „stav eufórie“, podobný účinku chemických látok. Cieľom bolo rozprúdiť v mozgu endorfíny – vytvoriť umelú extázu, ktorá nahradí skutočné šťastie.

No človek, ktorý sa dlhodobo vystavuje takýmto stimulom, sa stáva ich zajatcom. Bez rytmu, bez basovej linky, bez blikajúcich svetiel nedokáže cítiť radosť. Vnútorný pokoj vystrieda závislosť na vonkajšom vzruchu.

Kult zvuku a tmy

Každá subkultúra má svoje symboly a jazyk – techno nie je výnimkou. Na začiatku išlo o hľadanie slobody, o spájanie ľudí mimo spoločenských pravidiel. Postupne sa však objavili prvky, ktoré začali vyvolávať znepokojenie.

„Na scéne som si začal všímať symboly, ktoré neboli náhodné – lebky, čísla 666, obrátené kríže, nápisy terror alebo hell. Ľudia to brali ako štýl, ale ja som cítil, že je za tým niečo viac.“

DJ-i nosili tričká s nápisom Terror, na plagátoch sa objavovali symboly smrti a agresie, a tempo skladieb sa zrýchľovalo až za hranicu toho, čo ľudské ucho prirodzene zvládne. Hudba sa menila z oslavy života na oslavu temnoty.

Rozprávač opisuje, ako sa scéna zmenila — z miesta plného otvorenosti sa stala komunita, kde sa začali presadzovať okultné symboly, experimenty so zmenenými stavmi vedomia a duchovná prázdnota.

„Mnohé skladby a vizuály používali okultné symboly. Niektoré vystúpenia pripomínali obrad – svetlá, rytmus, opakovanie slov, až hypnotický efekt. Nebola to len zábava, ale rituál.“

Techno a duchovná temnota

Tvorcovia techno scény otvorene hovoria o prepojení hudby so silami, ktoré presahujú bežnú skúsenosť.

„Niektorí DJ-i hovorili otvorene o tom, že chcú ‚prekročiť dobro a zlo‘, že chcú prepojiť hudbu so silami, ktoré nie sú z tohto sveta.“

Takéto tvrdenia korešpondujú s fenoménom „spirituálneho hedonizmu“ — presvedčenia, že človek môže prostredníctvom hudby, extázy a opakovania dosiahnuť transcendentný stav bez potreby Boha.

„Zistil som, že techno nie je len o hudbe, ale o duchovnom posolstve – často opačnom ako to kresťanské. Tam, kde mala byť láska, bola agresia, kde mal byť pokoj, bol chaos.“

Duchovná prázdnota a návrat

Lech Dokowicz, filmár, ktorý bol súčasťou svetovej techno scény, opisuje, ako postupne stratil kontakt so svojou vierou, s rodinou aj so sebou samým. Hudba, ktorá mu kedysi prinášala inšpiráciu, sa stala náhradou za duchovno. „Rok čo rok som prestupoval všetky Božie prikázania,“ priznáva.
V rytme technobeatu hľadal oslobodenie, no našiel len prázdnotu. Zlom nastal až v momente osobnej tragédie – keď sa jeho životná maska umelca a „slobodného človeka“ zrútila.

Dnes varuje: techno nie je len neškodná hudba, ale aj kultúra, ktorá sa hrá s ľudskou psychikou, so svetlom a zvukom, aby vyvolala stavy, ktoré majú málo spoločné s prirodzenosťou človeka. Je to hudba, ktorá sľubuje extázu, ale často prináša odpad od viery a démonické záťaže.

Hľadanie ticha

Ticho – to je opak technobeatu. V tichu sa človek stretáva sám so sebou, so svojím svedomím, s Bohom. Ticho nevyžaduje stimuláciu ani efekty, iba odvahu pozrieť sa do vlastného vnútra.
Možno práve preto je dnes také vzácne.
A možno práve preto techno — hudba, ktorá ticho nahrádza nekonečným hlukom — nie je len zábava, ale aj varovanie, kam sa môže človek dostať, keď stratí schopnosť konfrontovať svoje svedomie v tichu pred Pánom.

Exorcista Vojtech Kodet – posadnutia skrze techno hudbu

zdroj: Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=u6L-BbU1og8

„Muzika techno uvádza ľudí do stavu kedy sa otvárajú zlým silám a potom robia presne to, čo démon chce… Robia sa koncerty, kde jazdia tisíce ľudí – najprv idú na omšu a potom na koncert. V celej Českej republike je jeden exorista – a to aby sa človek potom zbláznil. Prečo si nedáte povedať po dobrom? Načo tam leziete?“ (exorcista Vojtech Kodet)

Známý okultista Aleister Crowley vo svojom diele Magick in Theory and Practice (1929) uviedol tri spôsoby ako dosiahnuť satanistický tranz. Opakovanie rovnakého rytmu v hudbe, drogy a sex.

K téme pripravujeme ďalšie informácie. Sledujte aj naďalej naše stránky.

Natália Senderáková

Tento článok vznikol spracovaním svedectva Lecha Dokowicza – poľského dokumentaristu, s ktorým spolupracujeme a priniesli sme na Slovensko niekoľko jeho dokumentov. Lech Dokowicz – Muzyka Techno Krokiem do Satanizmu i Zniewolenia (Świadectwo z Częstochowy)

Temné rytmy: prečo techno hudba nie je len zábava 1

Páčia sa Vám naše príspevky? Podporte nás!

Ďakujeme!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Organizujeme pre Vás:

Podporte nás!

Vďaka vašim darom a príspevkom napredujeme.

SK36 0200 0000 0043 3785 0551

Podporte nás
Podporte nás