Spracované z prednášky Dominik Chmielewski: Panna Mária a Eucharistia 3. časť
Vo svätej omši je zahrnuté celé dielo vykúpenia a spásy. Prečo by sme mali svoje hriechy vyznávať aj svojim bratom a sestrám? Prečo človek s väčšou duchovnou autoritou svojím hriechom oslabuje Cirkev viac ako jednoduchý človek? Ako je možné, že vo sviatosti svätej spovede sa nám hriechy odpustia, avšak účinky a dôsledky týchto hriechov zostanú?
Panna Mária má jedinečnú úlohu – misiu a predurčenie byť Matkou Boha, nevestou Boha a dcérou Boha. Ako nikto iný, je naplnená Duchom Svätým. Prvé vyliatie Ducha Svätého Ju urobilo Nepoškvrnenou. Nikdy nezhrešila, pretože Jej poznanie Boha je úžasné. Druhé vyliatie Ducha Svätého Ju učinilo byť Matkou Ježiša. Nikto okrem Panny Márie sa nezjednotil s Bohom tak, aby sa v ňom fyzicky počal Boh. Tretie vyliatie Ducha Svätého vo Večeradle, Ju predurčilo byť Matkou Cirkvi.
BUĎME PRIATEĽMI ŽENY Z APOKALYPSY
,,Nepriateľstvo ustanovujem medzi tebou a ženou, medzi tvojím potomstvom a jej potomstvom, ono ti rozšliape hlavu a ty mu zraníš pätu.“ (Gn 3,15)
Usilujme sa byť v priateľstve so ženou. Nebuďme falošnými kresťanmi, ktorí sú potomkovia hada a ktorí sú v nepriateľstve so ženou. Nedajme sa zviesť, ale vojdime do prisľúbenia, aby sa ono naplnilo v našom duchovnom živote. Usilujme sa vyplniť proroctvo Otca a začnime ešte krajšie žiť v priateľstve s Máriou. Zatúžme úplne nasledovať Jej Syna Ježiša Krista. On 30 rokov žil s Máriou v skrytosti pripravujúc sa na misiu. Celému svetu dal iba 3 roky a 30 rokov chcel byť so svojou Matkou v Nazarete. Ako veľmi s ňou musel byť v priateľstve. Ako veľmi nám týmto ukazuje, kto je pre náš duchovný život Mária. Otvorme oči! Pozvime Pannu Máriu do svojho života, do našej rodiny – do svojho Nazaretu. Prosme Ducha Svätého, aby nám dal milosť obnoviť toto priateľstvo s Máriou. Obnovme priateľstvo so ženou z Apokalypsy.
PANNA MÁRIA – MATKA EUCHARISTIE
Eucharistické zázraky nám Boh dáva, aby sme znovuobjavili Eucharistiu. Prebudenie má byť predovšetkým návratom k tejto vrcholovej modlitbe. Prebudenie, aby sme celým srdcom prežívali svätú omšu ako vrchol kresťanskej modlitby. V týchto časoch zmätku bude veľký útok na Eucharistiu, na reálnu prítomnosť Ježiša v Eucharistii a na mimoriadnu lásku k Panne Márii. Lebo keď pochybujeme o Panne Márii, o chvíľu začneme pochybovať aj o Eucharistii. Jedno je s druhým prepojené. Ježiš dáva telo a krv, ktoré si zobral z Nej. Preto je Panna Mária nazvaná Matkou Eucharistie.
ADORÁCIA – VSTUP DO VEČNOSTI
Svätá omša je nesmierne dôležitá, pretože je v nej zahrnuté celé dielo vykúpenia a spásy. Eucharistia sa deje mimo času a priestoru. Každá adorácia je vstupom do večnosti. Čas sa zastavuje. Sú to najlepšie liečebné kúpele, aké si vieme predstaviť. Najlepšie Spa. Je úžasné, že keď sa pozerám na klauzúrne sestry, ktoré majú ustavičnú adoráciu, nikdy neviem odhadnúť, aké sú staré. Stále vyzerajú o 10, či 15 rokov mladšie ako v skutočnosti, pretože sú stále zahľadené do Neho. Žijú vo večnosti adorujúc Večného. Čas tam neexistuje. Viem, o čom hovorím, lebo keď na svojej tvári zbadám nejaké vrásky, hneď utekám na hodinu adorovať.
PREČO MÁME SVOJE HRIECHY VYZNÁVAŤ AJ SVOJIM BRATOM A SESTRÁM?
V prvých storočiach kresťanstva ľudia vyznávali hriechy verejne. Boh chcel, aby ľudia nevyznávali hriechy iba Bohu, ale aj sebe navzájom. Je to bolesť, ale na druhej strane si myslím, žeby sme sa 10 000x zamysleli predtým, ako spáchame nejaký hriech, keby sme vedeli, že každú nedeľu budeme hriechy vyznávať pred všetkými v kostole. Pán Boh vedel, čo robí, preto ďakujme na kolenách, že svätá spoveď je ušná a hriechy môžeme povedať len kňazovi. Je to tajomstvo – moje, Božie a kňazovo.
,,Vyznávam všemohúcemu Bohu i vám, bratia a sestry, že som veľa zhrešil myšlienkami, slovami, skutkami a zanedbávaním dobrého.“
Prečo mám svoje hriechy vyznať bratovi, či sestre? Pretože všetci sme spojené nádoby. Každý môj hriech, ktorý je páchaný v skrytosti, ničí celú Cirkev. Môj prehraný boj v skrytosti oslabuje Cirkev v Japonsku, Grónsku, či na Aljaške. Malo by nás to veľmi motivovať k obráteniu.
Muž, otec, možno sa stáva, že tvoja žena ide spať a ty si ešte posedíš pri počítači a pustíš si pornografiu a masturbuješ. Nikto to nevidel, tvoja žena o tom nevie. Na druhej strane, jednou z najdramatickejších chvíľ, je rozhovor s vašimi ženami v spovednici, keď odhalia, že pozeráte pornografiu. Je to také zničujúce a ponižujúce pre vaše ženy a tak veľmi to ničí lásku. My muži si ani nedokážeme prestaviť, ako to môže zničiť srdce tej, ktorej si sľuboval lásku, vernosť a že ju neopustíš až do smrti. Opúšťaš ju, pretože zaspáva sama a podvádzaš ju so ženami z internetu. Ježiš hovorí, že ak žiadostivo pozrieš na ženu, už si s ňou v srdci spáchal cudzoložstvo (porov. Mt 5, 28). Je to, akoby si šiel do postele s inou ženou. A čo je následkom cudzoložstva? Predovšetkým zomiera cit. Zomiera blízkosť. Začínaš brať ženu ako predmet. Blízkosť a cit sa buduje rozhovorom. Všetci muži, ktorí majú problém s masturbáciou a pornografiou, majú problém rozprávať sa so svojou ženou. Nedokážu budovať vzťah cez rozhovor. Cit, blízkosť, dotyk, či gestá zomierajú. Jediné gestá citu, ktoré konáš, sú v skutočnosti len vstupnou bránou k sexu. Myslíš si, že tvoja žena to necíti? Cíti, že to pre ňu nie sú gestá citu, lásky a rešpektu. Ide len o to, ako sa najrýchlejšie dostať do postele. Vieš ako veľmi ju to bolí? Ale odkiaľ sa to berie? Presne takéto sú dôsledky pornografie a masturbácie.
Žena, možno máš nejaký flirt so svojím kolegom z práce a nevie o tom ani tvoj muž. Všetko je v poriadku, pretože hriech je ukrytý. Ešte na to tvoj muž neprišiel, zatiaľ si nevšimol, že podozrivo často chodíš na toaletu s telefónom v ruke, nepríde mu zvláštne, že chodíš venčiť psa na hodinu. Démon to vidí a vchádza do tohto manželského vzťahu. Náhle ťa tvoj manžel nebude vedieť objať, každú chvíľu sa budete hádať, budete nervózni. Stále tvoj muž nevie, že flirtuješ s tým kolegom. Ale démoni to vedia a prišli na pozvanie cez tvoj ukrytý hriech, aby zničili tvoje manželstvo. S týmto hriechom prichádzaš do kostola a oslabuješ ním všetkých ľudí v kostole, všetci začínajú byť slabší v duchovnom živote, ťažšie sa im modlí a vytvárajú si čoraz väčší blok pred Bohom. Oslabila si ich svojim hriechom.
Oslabenie hriechom je spojené aj s duchovnou autoritou. Čím väčšiu má človek duchovnú autoritu, tým viac svojim hriechom oslabuje Cirkev. Muž svojím ukrytým hriechom oslabuje svoju ženu, svoje deti, rodinu i svoj dom. Oveľa viac oslabuje Cirkev hriech kňaza, ešte viac hriech biskupa a pápeža. Záleží od duchovnej autority.
Pamätám si ako jeden z mojich priateľov, ktorý je exorcista, robil exorcizmus nad jedným dievčaťom, bol na duchovných cvičeniach, sústavne sa modlil, ale démon nechcel vyjsť. Vtedy poprosil farára tamojšej farnosti: ,,Prosím vás, otče, príďte a rozkážte tomuto démonovi, aby odišiel.“ Farár bol veľmi prekvapený: ,,Ja? Ja nie som exorcista.“ Bol zhrozený a ja sa mu ani nedivím, lebo keď ide o skutočné posadnutie, tam neexistujú hrdinovia. Ale prišiel a povedal jednu vetu: ,,V mene Ježiša, mocou kňazstva a duchovnej autority ako farár, ti rozkazujem, aby si odišiel.“ A démon odišiel. Tento prostý farár mal väčšiu duchovú autoritu ako známy skúsený exorcista. Toto je duchovná autorita, ktorú Boh veľmi rešpektuje.
Naopak pokánie posilňuje celú Cirkev. To znamená, že keď sa odvraciame od hriechu a začíname činiť pokánie, Boh začína uzdravovať všetko, čo sme zničili svojim hriechom. Odtrhnime sa od všetkých skrytých hriechov a začnime za to činiť pokánie. Žena, navráť sa k svojmu mužovi, muž, navráť sa k svojej žene. Ak to nejde, tak sa pozri, či nemáš nejaký ukrytý hriech, ktorý otvára bránu satanovi. Zavri démonovi bránu, ktorú skrytým hriechom stále otváraš. Zamkni tú bránu, lebo inak uzdravenie nepríde a nebudete mať ani Božie požehnanie.
Tvoje pokánie posilňuje tvoje manželstvo, tvoju rodinu, celý tvoj dom. Kňaz, tvoje osobné pokánie posilňuje celú tvoju farnosť. Biskup, tvoju diecézu. Pápež, celú Cirkev. Takto to funguje.
POKÁNIE, POKÁNIE, POKÁNIE
Každý hriech má svoj následok a účinok. Vo sviatosti svätej spovede sa nám odpúšťajú všetky hriechy, ale dôsledky a účinky každého hriechu ostávajú. Tie môžu byť pretrhnuté jedine pokáním. Predstavte si otca – alkoholika, ktorý sa ďalší raz opil, prišiel z práce domov, urobil v dome peklo – navrieskal na ženu i deti, zbil ich. Ráno je už triezvy, uvedomí si, čo spravil a beží na svätú spoveď. Odprosuje Boha za to, čo spôsobil. Odpúšťa mu Boh? Samozrejme, že odpúšťa. Postačuje najmenšia ľútosť a Boh už odpúšťa. Ale ten muž sa vracia domov a vidí svoju ženu a deti zničené jeho hriechom. Vo svojich najbližších vidí dôsledky a účinky svojho hriechu. Odpustené je všetko, ale dôsledky a účinky zničili jeho milovaných. A ak sa nerozhodne činiť pokánie, nepríde obnova.
Preto nám dnes Panna Mária, ktorá sa zjavuje na toľkých miestach po celom svete, hovorí najdôležitejšie slovo: “Pokánie, pokánie, pokánie.“ Pretože iba pokánie má moc skutočného obnovenia a nápravy krívd.
Predtým ako prišiel náš Pán pred 2000 rokmi do Izraela, Boh povolal človeka pokánia – Jána Krstiteľa, aby pripravil Jeho príchod cez celonárodné pokánie. Ja celým srdcom verím, že my žijeme pred dňom (hovorím symbolicky) druhého príchodu Pána na tento svet. Ježiš posiela svoju Matku na celý svet ako najväčšiu prorokyňu pokánia, aby cez celosvetové pokánie pripravila Jeho druhý príchod. Má sa stať presne to, čo pred 2000 rokmi, ale už nie v miere mikro, ale makro – globálne. A nepríde obnova detí ak nebude pokánie v našom živote.
,,Keď pochybujeme o Panne Márii, o chvíľu začneme pochybovať aj o Eucharistii. Jedno je s druhým prepojené. Ježiš dáva telo a krv, ktoré si zobral z Nej. Preto je Panna Mária nazvaná Matkou Eucharistie.“ Dominik Chielewski, SDB
„Ty si Matkou Eucharistie, lebo si Matkou dobrej milosti. Toto tajomstvo a túto Sviatosť si po tvojom Synovi poznala lepšie než všetci ostatní ľudia.“ (Jean Gerson, francúzsky teológ)
Spracovala: Dominika Knapová
Zdroj obrázka: https://misijnediela.sk/2021/07/matka-eucharistie/